Untitled, 398

A film by Marja Sonneveld, May 2014


De schilderijen van Ditty Ketting

An essay van Ankie de Jongh-Vermeulen, 2005.

‘‘Zien betekent hier beschouwen (als in wereldbeschouwing) en is verbonden met fantasie en verbeelding’’. (Josef Albers, Interaction of Color, Yale University Press, 1963)

‘De weg naar het atelier van Ditty Ketting loopt langs een wirwar van snelwegen en viaducten, met uitzicht op niet Hollands mooiste, maar wel meest intrigerende en dynamische ‘landschap’: het industriegebied bij Pernis. Men rijdt langs een stelsel van fabrieken, hoge felle vlammen uitslaande schoorstenen, hijskranen en kleurrijke containers. Vrachtauto’s die af en aan rijden en ’s avonds een spookstad vol licht. Een grotere tegenstelling tussen deze buitenwereld en haar helderwitte, lichte atelier is niet mogelijk. Zodra men daar binnen is, daalt een grote rust op de bezoeker neer, de stilte van een andere wereld.

Precies zo moeten bezoekers van het atelier van Piet Mondriaan in Parijs in de jaren twintig van de vorige eeuw de grote tegenstelling ervaren hebben tussen buiten en binnen. Mondriaans atelier lag in de Rue du Départ, een zijstraat van de zeer drukke Boulevard Montparnasse en grensde aan het Gare Montparnasse, een station waar de stoomtreinen af en aan reden, waar het vuil en lawaaierig was. Men kon Mondriaans atelier slechts bereiken via een donkere stoffige trap en voorportaal. Een ‘rite de passage’ totdat men het kleine trapje opging en de deur van zijn atelier opendeed.

Lees verder